Thuiswerken

Thuiswerken

Door de maatregelen die genomen zijn door de regering zijn we genoodzaakt om zoveel mogelijk vanuit huis te werken. We weten dat dit niet altijd even makkelijk is. Hieronder hebben een aantal tips op een rijtje gezet, zodat we thuis slimmer aan de slag kunnen gaan. 

 

  1. HOUD VAST AAN JE DAGELIJKSE WERKRITME

Door een aantal dagen thuis te werken, kan het verleidelijk zijn om lekker in je pyjama achter je computer te kruipen. Om toch zoveel mogelijk in je normale ritme te blijven, is het verstandig om je ochtendroutine aan te houden. Kleed je om en start op de werktijden die je normaal gesproken ook hanteert. Dit geeft rust en duidelijkheid voor je collega’s wanneer je bereikbaar bent.

  1. BLIJF COMMUNICEREN MET JE COLLEGA’S

Doordat je allemaal op afstand werkt, kun je niet even fysiek langslopen om te vragen waar iemand mee bezig is of wat er nog opgepakt moet worden. Plan daarom dagelijks of wekelijks een vast moment in om de werkzaamheden af te stemmen. Loop je ergens tegenaan? Voel je dan niet bezwaard om even te bellen of een appje te sturen. Sluit wel met elkaar af welk communicatiekanaal je gebruikt. Zo voorkom je verwarring en het aanmaken van een heleboel (nieuwe) accounts.

  1. MAAK EEN DUIDELIJKE PLANNING

Doordat je op afstand communiceert is het verstandig een duidelijke en inzichtelijke planning aan te houden. Zo weet iedereen wat er moet gebeuren en wie wat doet. Hier zijn voldoende tools voor die je hierbij kunnen helpen.

  1. NEEM JE PAUZE

Het kan voorkomen dat je de tijd uit het oog verliest en in een ruk door blijft gaan. Om je optimaal te blijven focussen, is het goed om pauze te nemen zoals je gewend bent. Het is goed om even achter je computer vandaan te gaan en iets anders te doen. Je kunt in je pauze even bellen met collega’s of gewoon iets heel anders doen zoals bewegen.

  1. BLIJF VOLDOENDE BEWEGEN

Doordat je de hele dag thuis bent, beweeg je veel minder dan normaal. Bewegen is goed voor je, dus zorg dat je hier niet mee stopt! Tips om aan je dagelijkse beweging te komen zijn:

  • Loop een aantal keer de trap op en af;
  • 3 x 1 minuut: planken, push-ups, lunges en jumping jacks;
  • Doe mee met het buikspierkwartier. (YouTube filmpjes genoeg)
  • Ga een rondje buiten lopen en een lekkere frisse neus halen! (Houd dan natuurlijk wel een beetje afstand van je medemensen)
  1. ZORG VOOR EEN JUISTE WERKHOUDING

Het is thuis net zo belangrijk om voor een juiste werkhouding te zorgen als op werk. Onderuitgezakt op de bank is dan ook geen goed idee. Heb je geen verstelbaar bureau of stoel tot je beschikking? Zorg er in ieder geval voor dat je scherm op ooghoogte staat. Wissel zitten af met staan of stukjes lopen. Heb je een barretje of hoge kast? Dan kun je ook een sta-werkplek maken.

  1. ZORG VOOR ZO MIN MOGELIJK AFLEIDING

Je thuisomgeving is er niet voor gemaakt om geconcentreerd te kunnen werken. Ook de verleiding van ‘even door LinkedIn of Instagram scrollen’ is groter dan op je werk. Om je optimaal te kunnen focussen, is een opgeruimd bureau -of beter nog een opgeruimd huis- de beste manier om je werkdag thuis te beginnen.